Carrer Pujades 350, 08019, Barcelona - Espanya +34 932 128 108
Slider

Notícies

La crisi de la covid-19 ha posat a prova els equips assistencials i els ha obligat a gestionar la incertesa

Dotze infermeres amb responsabilitats de gestió comparteixen les experiències que han viscut durant els darrers mesos, en la sessió Rgenera Infermeria. Aprenentatges de la covid-19, revitalitzant equips d’infermeria, impulsada per la Fundació Infermeria i societat, que s’ha celebrat el 14 de juliol al COIB

La crisi sanitària provocada de la covid-19 ha comportat canvis molt profunds en la manera com s’han organitzat els equips infermers als centres sanitaris. La gestió de les emocions, l’adaptació a una situació en canvi permanent, i els reptes que ha comportat la incorporació de nous professionals, la transformació dels espais a dins dels centres sanitaris i la presa de decisions èticament difícils han marcat la feina dels professionals sanitaris durant la pandèmia. Així ho han posat de manifest els assistents a la sessió Rgenera Infermeria. Aprenentatges de la covid-19, revitalitzant equips d’infermeria, organitzada per la Fundació Infermeria i societat, amb la participació de l’Institut Relacional, que es va celebrar el dia 14 de juliol a l’Espai Pujades 350, a la seu del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB).

La situació que hem viscut durant els darrers mesos –i que encara es manté, amb més o menys intensitat– està caracteritzada per la incertesa, que durant la pandèmia s’ha tornat una paraula comuna, tal i com ha destacat com a conclusió de la sessió el psicòleg Joan Quintana, director de l’Institut Relacional que, juntament amb la també psicòloga Anna Rubí, ha conduït l’activitat.

Quintana ha destacat que amb la gestió de la incertesa s’hi relacionen dos conceptes. Un és la seguretat, que, en el cas de la crisi de la covid-19, implica la protecció física de les persones (els EPI) i també la seva protecció psicològica, emocional, en què s’inclou el reconeixement constant de la feina que fan les persones dins l’equip. L’altre concepte és el futur. Per definició, la incertesa comporta dubtes sobre com serà el demà. En aquest sentit, el director de l’Institut Relacional ha parlat sobre la importància que té el fet de posar en comú les coses que hem après de l’experiència viscuda, per poder construir, a partir d’aquest aprenentatge, una imatge que ens serveixi per fer front a situacions futures.

Experiències en comú

A la sessió han participat dotze infermeres amb càrrecs de responsabilitat en centres sanitaris diversos. Durant les quatre hores que ha durat l’activitat, han posat en comú experiències que han viscut durant la crisi sanitària en els seus llocs de treball.

La primera part de l’activitat ha consistit en l’abordatge i el reconeixement de les respostes emocionals que han experimentat els professionals durant la pandèmia i de la manera com aquesta situació ha canviat les relacions que han tingut amb els companys de feina.

A la segona part, els assistents a la sessió s’han repartit en quatre grups, que han identificat els problemes que han hagut d’afrontar als seus llocs de treball durant la crisi i les mesures que han pres per resoldre’ls. Els membres de cada grup han posat en comú les seves experiències i, al final de la sessió, un representant de cada equip ha explicat els resultats de la discussió a tots els assistents.

Capacitats desconegudes

Els integrants del primer grup han destacat que la crisi ha suposat l’enfortiment de les relacions entre les persones que formen part de l’equip assistencial i han manifestat que, en situacions extremes, la gent canvia. “Ens hem portat una sorpresa amb el comportament de molts professionals i hem vist com han sorgit capacitats desconegudes”, han afirmat. En aquest sentit, una de les claus per abordar la situació ha estat el treball en equip. L’altra ha estat la gestió de les emocions. Respecte d’aquesta qüestió, el grup ha parlat sobre la por i la incertesa que ha comportat la crisi, i ha destacat una experiència que ha resultat positiva per gestionar aquests sentiments entre les persones que formen part de l’equip infermer, que és dedicar deu o quinze minuts a posar en comú els sentiments i a fer exercicis de respiració, abans del començament de cada torn.

Com a comentari a les experiències del primer grup, Quintana ha destacat la importància que té treballar amb persones diferents. “Els equips iguals tenen molts problemes”, ha afirmat, perquè, en aquests grups de treball, “mantenir bon rotllo acaba sent més important que fer les coses bé, i això genera una falsa harmonia.” El director de l’Institut Relacional ha afegit que als equips és bo que hi hagi tensió i que la discrepància és enriquidora. Anna Rubí ha afegit que durant la crisi del coronavirus “l’expressió de la discrepància ha augmentat” i això, ha afirmat, és bo per al funcionament dels equips.

Informació entenedora

El segon grup ha parlat sobre la importància que tenen les tecnologies per facilitar la comprensió de la informació. Les infermeres que formaven part d’aquest grup han destacat que un dels problemes que han tingut durant la crisi ha estat l’excés d’informació que, a més, canviava molt de pressa. En aquest sentit, han assenyalat que els vídeos i les infografies han estat molt útils i són formats que s’haurien de potenciar durant aquestes situacions.

Un altre aspecte de què ha parlat el segon grup és sobre la necessitat de millorar els processos de selecció de persones i l’elecció dels professionals adients perquè formin part de cada equip de treball. Quintana ha afegit que “cal conèixer bé la gent per poder reconèixer les seves capacitats”.

Espais duals

La transformació dels espais a dins dels centres sanitaris ha estat, en molts casos, radical, i ha suposat un repte organitzatiu per a les institucions. Aquesta és una de les qüestions que ha destacat el tercer grup, que ha fet notar que els professionals que han liderat aquesta transformació han estat les infermeres. Els integrants d’aquest grup també han fet notar que els centres sanitaris estan començant a plantejar l’habilitació d’espais duals, que es puguin adaptar a diferents usos, segons les necessitats. “Aquesta reorganització d’espais ha d’estar dirigida per infermeres”, han afirmat.

Un altre dels temes de què ha parlat el tercer grup és de la incorporació de nous professionals als equips, sovint molt joves, acabats de sortir de la carrera, que “han incorporat il·lusió i ganes de fer coses.”

Líders en organitzar

L’últim grup ha qüestionat si la manera com s’han organitzat tradicionalment els centres sanitaris és la més correcta. “Hem de seguir treballant com fins ara?”, s’han preguntat. La resposta, implícita, és que no, i en la nova forma de treballar que s’hauria prendre les infermeres tenen un paper cabdal. “Al nostre hospital els metges han adoptat [durant la crisi] el sistema d’organització de les infermeres”, ha explicat la portaveu del grup, que ha afegit: “Som líders en organitzar els hospitals, perquè tenim un coneixement transversal més gran que ningú.”

Tots els assistents a la sessió han destacat que la crisi que hem viscut ha de servir per millorar el funcionament dels centres sanitaris i la manera com s’organitzen els equips assistencials. “La pandèmia ens ha fet adonar-nos de coses que no hauríem de perdre”, ha afirmat una de les participants. Probablement, aquesta situació farà canviar el rol que tenen les infermeres, que serà el de “sustentar l’organització, que és més que cuidar”, en paraules de Quintana.

Al final de la sessió, la presidenta de la Fundació Infermeria i societat, Montserrat Teixidor, que també hi ha assistit, ha valorat molt positivament l’activitat i ha destacat que la posada en comú d’experiències i sentiments que s’han viscut als equips infermers durant la crisi de la covid-19 ajudarà a millorar la manera com fem front en el futur situacions semblants. Teixidor ha destacat que “les persones que han assistit a la sessió marxen diferent de com han arribat, i això és molt positiu i demostra la utilitat que ha tingut aquesta activitat.” La presidenta de la Fundació està segura que aquesta experiència incidirà en el bon funcionament dels equips i agraeix la confiança que els assistents han dipositat en la Fundació i la implicació que han mostrat.

Donatius

Considera donar suport als nostres esforços. Contribueix a fer més forta la infermeria.


Col·laboradors

Empreses i institucions que ens han donat suport:

ama seguros logo bancsabadell

Utilitzem cookies al nostre lloc web. Alguns d’ells són essencials per al funcionament del lloc, mentre que d’altres ens ajuden a millorar aquest lloc i l’experiència de l’usuari. Podeu decidir si voleu permetre o no cookies. Si els rebutgeu, és possible que no pugueu utilitzar totes les funcionalitats del lloc.